Svar: Opstart skemad 5½ måned
19. november 2015
Alder:
5 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev:)
Det lyder som om, at I er kommet rigtig godt i gang med skemaden, og det er meget fint, at du giver smagsprøver og ikke for meget mad af gangen. Det er vigtigt, at din dreng ikke presses til at spise, men forbinder det at spise med noget dejligt, trygt og rart.
En hel portion skemad vil ofte være mellem 1-2 dl. Det er forskelligt, hvor meget børn spiser - også her er børn forskellige. Generelt er det vigtigt, at du holder mængden af skemad nede, så du sikrer plads til mælken. Det kan altså være bedre, at du giver din dreng 3/4 dl. skemad, og han så efterfølgende tager imod brystet, end at du giver ham 1.5 dl skemad, og han så efterfølgende afviser brystet eller ikke drikker mælk nok. Så længe han ikke er ældre, end han er, vil mælken være hans hovedindtag, og skemaden skal komme ud over det vanlige indtag af mælk.
Først i 7 måneders alderen vil du kunne begynde at fjerne amninger om dagen og sætte skemad i stedet. Så længe han er 5-6 måneder gammel, vil det være rigtig godt, hvis du kan amme ham ca. 6-7 gange i døgnet - men i 7 måneders alderen vil det ofte være passende med 4 amninger og jeg anbefaler, at disse fire amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at amningerne formiddag og eftermiddag forsvinder i 7 måneders alderen, og i stedet kan du her tilbyde lidt små mellemmåltider.
Det er en god idé, at tilbyde ham vand til hvert skemåltid. Vand er den bedste tørstslukker, og det er vigtigt, at han lærer at drikke vand. Du kan prøve at tilbyde ham vand af et lille snapseglas. Det passer i størrelsen til hans mund, og det kan gøre det lidt lettere for ham at drikke. Det er naturligt, at han har lidt svært ved at finde ud af teknikken med at drikke af en kop eller et glas. Det kræver stor øvelse og lige nu stikker han sandsynligvis tungen frem, fordi det er sådan han spiser ved brystet - men øvelse gør mester:) Du kan også prøve med en tudkop, hvis du tænker, at det vil fungere bedre hos jer.
Du behøver ikke tilbyde ham flaske, - han bliver ammet og får sit behov fint stillet hos dig.
Hvor pureret maden skal være er individuelt. Mange børn vil i starten have lettest ved at spise, hvis skemaden er helt cremet i konsistensen - det er lettere for dem at synke maden, ligesom mælken de er vant til at drikke. I takt med at de bliver ældre og udvikler sig mere og mere mundmotorisk, vil maden kunne gøres gradvist grovere.
Grød lavet af mel vil naturligt få en cremet konsistens, hvor grød lavet af flager, får en mere "fnugget" konsistens. Det gælder f.eks. hirseflager, boghvedeflager og quinoaflager. Mange børn kan rigtig gode lide disse grødtyper, og det er en god idé at tilbyde ham varierede grødtyper og dermed også grød med en lidt grovere konsistens:)
Med hensyn til grøntsagsmosen, så vil de fleste børn også bedst kunne spise denne, hvis den er cremet i konsistensen. Når han bliver 6 måneder, skal du stille og roligt i gang med lidt kød eller fisk i mosen, og det vil være med til at give lidt struktur. Stille og roligt kan mosen så blendes mindre, moses med gaffel osv. så maden på den måde gradvist får mere og mere bid.
Det vil være rigtig godt, hvis du lige nu forsøger at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad to gange dagligt, og som sagt holder mængden nede, så han f.eks. får 1/2 dl. x 2. Sammen med skemaden tilbydes han vand af kop - og før han så skal sove tilbydes han brystet. I begyndelsen er det fint, at du ammer direkte efter skemaden, men stille og roligt må der gerne gå 1-1.5 time imellem, at han får skemad og at han ammes, netop for at give plads i maven til begge dele. Det vil være rigtig godt, at du forsøger at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner og tilbydes brystet før hver lur.
Mit forslag til en dagsplan med to måltider skemad til et 5 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, får evt. en lille amning at vågne på, når dagen begynder.
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur.
Frokost 11-11.30: Tilbydes 1/2 dl. grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet afhænger dog af, hvor lang formiddagsluren er.
Eftermiddag 16: Ammes.
Sover dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap.
Aften 18: Tilbydes 1/2 dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20. Tidspunktet afhænger af, hvor sent dagens 3. lur ligger og hvor lang den er.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, det der også kaldes et drømmemåltid.
Midt nat 03: Ammes efter behov. De fleste børn er 6 måneder før de begynder at kunne undvære denne amning.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og selvom du har Sundhedsstyrelsens bog, vil jeg også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad" - vær opmærksom på at få fat i den nyeste udgave fra 2015:)
Rigtig god appetit!
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske